wtorek, stycznia 31, 2017

dodano: wtorek, stycznia 31, 2017

O ja! Jakie to fajne! Zobaczcie co ładnego zmajstrowała ostatnio Agata Królak. Pomyślicie pewnie, że kolejną książkę. Nie tym razem, przynajmniej nie do końca - to coś ciekawszego. O ja! Abstrakcja to nietypowa publikacja edukacyjna dla dzieci, która wykorzystując abstrakcję w myśleniu i obrazie, wyjaśnia jak i co mówią do nas kształty i kolory w otaczającym nas świecie.

Publikacja powstała jako narzędzie do przeprowadzenia warsztatów z dziećmi. O ja! Abstrakcja to nie tylko ten namacalny zestaw kart, który za chwilę zobaczycie na zdjęciach. To także cykl warsztatów z ich użyciem. I to te warsztaty działają mocno na moją wyobraźnię. Zwłaszcza dlatego, że Agata ma doświadczenie w pracy zarówno z dziećmi, jak i studentami. Dzięki ćwiczeniom uczestnicy warsztatów mogą uruchomić wyobraźnię, dowiedzieć się ciekawych rzeczy i popróbować swoich sił w abstrakcyjnym myśleniu oraz tworzeniu abstrakcyjnych obrazów. Zadania przeznaczone są dla dzieci powyżej lat pięciu, ale z racji tego, że nie ma ustalonej górnej granicy wiekowej polecam je z całego serca także dorosłym. Mam wrażenie, że dzieci są lepsze w abstrakcyjnym myśleniu, a my moglibyśmy się w tej kwestii od nich wiele nauczyć. Ciekawa jestem do jakich wniosków dojdzie autorka po cyklu warsztatów. Czy wszyscy potrafimy myśleć abstrakcyjnie? Czy dzieci to potrafią? Czy może rzeczywiście myślenie abstrakcyjne mają opanowane lepiej niż dorośli? Osobiście, po cichu stawiam na to, że dzieciaki są mistrzami abstrakcji! Bo nawet najlepsi studenci ASP zostali już jednak mocno dotknięci niewidzialną ręką socjalizacji. Jak już wspomniałam, za cały projekt odpowiada Agata Królak, więc nie dość, że jest interesująco, mądrze i odkrywczo, to jeszcze możemy być pewni, że jest ładnie. O ja! Abstrakcja ma formę teczki, w której umieszczone są karty z ćwiczeniami. Bardzo fajnie pomyślane są same karty, które można pozbawić elementów z tekstem (perforacja) i zostawić sobie samą część z obrazem. Dzięki temu po warsztatach możemy oprawić pracę dziecka lub projekt Agaty znajdujący się z drugiej strony.
Bardzo cieszy mnie fakt, że pojawia się coraz więcej fajnych warsztatowych publikacji dla dzieciaków. Zbieramy je i mamy już kilka na naszym regale. O niektórych z nich pisaliśmy na tym blogu. Smuci mnie tylko fakt, że te najfajniejsze, jak O ja! Abstrakcja są jednak mocno ograniczone nakładem i trudno dostępne. Może któreś z wydawnictw podejmie się kiedyś wydania takiej serii na większą skalę?

Tekst i opracowanie graficzne: Agata Królak


Tekst: Weronika Kołodziej, zdjęcia: Grzegorz Teszbir

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Najpopularniejsze ostatnio

 
undefined